Dieta dla zdrowej skóry

Nie od dziś wiadomo, że to, w jaki sposób się odżywamy, ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i wpływa na wszystkie sfery funkcjonowania organizmu. Niedobory niektórych minerałów mogą prowadzić do poważnych zaburzeń i sprzyjać rozwijaniu się stanów chorobowych.

Jedz i wyglądaj zdrowo

Wiele chorób a nawet zwykłych niedoborów dość szybko można zaobserwować na własnej skórze, włosach czy paznokciach. To nasza naturalna, pierwsza ochrona przed czynnikami zewnętrznymi, jest więc podatna na zranienia i urazy oraz podrażnienia. Jeśli nie dostarczamy skórze odpowiedniej dawki minerałów i witamin, ryzykujemy nie tylko utratę młodzieńczego, witalnego wyglądu.

Same kosmetyki nie wystarczą, aby nadać cerze piękny, zdrowy wygląd, bo na co dzień otacza nas zbyt wiele bodźców mających negatywne oddziaływanie na jej funkcjonowanie i wygląd. Dlatego podpowiadamy, jak wzmocnić się od wewnątrz.

  • nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3: ich źródłem są przede wszystkim morskie ryby, np. łososie, sardynki, makrele czy śledzie, których nie powinno zabraknąć w naszej diecie, oraz oleje roślinne – zwłaszcza rzepakowy, lniany i sojowy, oraz orzechy włoskie i żółtka jaj. KWasy omega-3 przyspieszają regenerację skóry, chronią ją przed działaniem promieniowania UV. Mają właściwości przeciwzapalne oraz przeciwnowotworowe.
  • antyoksydanty – czyli przeciwutleniacze. Zapobiegają działaniu wolnych rodników, które wpływają negatywnie na funkcjonowanie komórek, powodują mutację a nawet zmiany nowotworowe. Antyoksydanty zapobiegają również zanikaniu kolagenu i elastyny, są więc naturalnym „odmładzaczem”. Gdzie ich szukać? Między innymi w przyprawach i korzeniach: goździki i cynamon, oregano, rozmaryn i tymianek. Spore pokłady przeciwtuleniaczy znajdziesz również w owocach, zwłaszcza czerwonych. Zawiera je również kakao, jabłka, karczochy i fasola.

witaminy2

  • witaminy – jest ich tak wiele, że trudno wymienić wszystkie. Najważniejsze wskazówki – należy jeść dużo świeżych warzyw i owoców, najlepiej zgodnie z kalendarzem ich występowania w naszej strefie klimatycznej, o ile nie są to produkty wyłącznie sprowadzane zza granicy. Witaminom niestety szkodzi obróbka termiczna, dlatego w miarę możliwości staraj się jeść warzywa i owoce na surowo.
  • minerały, czyli makro- i mikroelementy – dostarczenie organizmowi odpowiedniej liczby pierwiastków jest niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów zachodzących nie tylko w skórze, ale w całym ciele, już na poziomie procesów komórkowych. Dla przykładu – sucha, szorstka skóra skłonna do podrażnień powinna mieć zapewnione jod, potas i wapń. Krzem załagodzi pękanie naczynek, a selen zwiększy elastyczność. Szukaj ich w orzechach, pełnoziarnistych produktach, otrębach, pestkach (np. dyni) i wątróbce.

 

Related posts